Türk Telekom Güncel | Sayı 08

TÜRK TELEKOM GÜNCEL I 33 32 I TÜRK TELEKOM GÜNCEL Robotlar ve Sistemler, Simülasyon, Nesnelerin İnterneti, Siber Güvenlik, Bulut Bilişim, Eklemeli Üretim, Artırılmış Gerçeklik ve Büyük Veri - Veri Analitiği verilebilir. Bu teknolojilere ek olarak dijitalleşmeye yardımcı olacağı düşünülen diğer teknoloji alanları ise Mobil Haberleşme Teknolojileri, Blockchain, Kullanıcı Arayüzü Teknolojisi ve Yapay Zekâ olarak sıralanabilir. Şirketlerin yukarıda bahsettiğimiz teknolojileri kullanarak dijital dönüşüm sürecini sağlıklı bir şekilde yönetmesi çok önemli. Burada vurgulanması gereken nokta ise her şirketin öncelikle ihtiyacı olan iş alanını belirlemesi ve dönüşüme bu doğrultuda uygun teknoloji ile başlaması. Şirketin yapısına ve süreçlerine uygun ayatımız günden güne daha köklü bir şekilde değişiyor ve dijitalleşiyor. Bizler ise dijital kimliğe bürünmüş hayatın uzun bir süredir parçasıyız aslında. Artık bu kimlikle yaşamaya o kadar alıştık ki teknolojiyi yaşam tarzımız haline getirdik. Değişen sadece yaşam biçimi olmadı elbette, tüketici davranışları ve beklentileri de değişmeye başladı. Seri üretim yaklaşımının ne zamandır dikte ettiği “çoğunluğun parçası olma” dünyasının yerini artık “benim için üretilen, bana özel ve bana göre kendini adapte eden ürünler”in cezbeden dünyasına bıraktığını görüyoruz. Değişen istekler, üretim yöntemlerini de değişime zorluyor Rekabetin maliyetler noktasında giderek sertleşmesi ve tüketici tercihlerindeki hızlı değişimler, maliyet etkin ve esnek üretim biçimlerini de artık zorunlu kılıyor. Ancak bu tarz değişimlerin yönetilmesinin şirketler için kolay olmadığını da belirtmek gerekir. Şirketin, hatta tedarik zincirinin verilerinin entegre bir şekilde kontrol edilebildiği ve bu veriler ışığında stratejiler geliştirilebilen bir değer zinciri rekabette avantajlı olacaktır. Bu avantajları elde etmek için uygulanacak teknolojiler ise tek bir kavramda yani “Dijital Dönüşüm” çatısı altında değerlendirebilir. Yaşamaya başladığımız Endüstri 4.0 çağının da sürükleyici kavramı olan “Dijital Dönüşüm” kavramının temelini “Dijitalleşme” oluşturuyor. Dönüşümdeki itici güç: Dijitalleşme Dijitalleşmeyi mümkün kılacak teknolojiler uzun bir süreden beri var olan ve uygulama örnekleri bulunan, ayrıca yeni gelişmelerin de yaşandığı, ileri hedeflerin olduğu teknolojiler. Bu teknolojilere örnek olarak Akıllı olmayan teknoloji yatırımlarının başarıya ulaşma şansı bulunmuyor. 5 aşamada “Dijital Dönüşüm” Dijital Dönüşüm sürecini, en genel anlamda “Veri Üretme, Veri Toplama, Veri Paylaşma, Veriyi Analiz Etme ve Karar Verme” olarak beş aşamada açıklayabiliriz. Veri Üretme: Bu süreçte en önemli araç “sensörler”dir. Sıcaklık, hız, miktar ve çok çeşitli ölçümler yapabilen sensörler, takip edilmek istenen sürece ait bütün gelişmeleri “veri” haline getirir. Yakın geçmişte sensör teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve sensör fiyatlarının ulaşılabilir seviyelere gelmesi, bu araçları dijitalleşme sürecinin en önemli itici güçleri arasına sokmuştur. Veri Toplama: Hepimizin artık çok aşina olduğu bir kavram “Nesnelerin İnterneti” de dijitalleşme sürecinde veri toplama aşamasında önemli bir yer tutuyor. Bu aşama, sensörler Teknoloji DIJITAL DÖNÜŞÜM

RkJQdWJsaXNoZXIy NDQyNTU=