Türk Telekom Güncel | Sayı 06

çalışıyoruz. Burada strateji, pazarlama ve teknoloji ekipleriyle çok yakın çalışıyoruz. Tüketiciye verebileceğimiz siber güvenlik ürünlerini birlikte üretiyoruz. Bu ürünlerin önemi giderek daha da artacak. Başarılı bir dijital ürün geliştirebilmek için ürünün özelliği kadar müşterilere sunduğumuz deneyim de önem taşıyor. Bu kapsamda dijital ürünlerimizde kullanıcı deneyimini nasıl değerlendiriyorsunuz? Deneyimçok önemli ve bir o kadar burada bir ürünün yoksa bütün veriyi başkalarına teslim etmiş oluyorsun. Verinin Türkiye’de kalması korunmasını sağlamış oluyorsun. Verinin nerede olduğu önemli ama veriye kimin eriştiği daha da önemli. Bence bizim veriye erişip daha iyi ürünler tasarlamada kullandığımız bir dünya hem pazar payı hem de güvenlik açısından çok önemli. Bir diğer önemli konu da elbette Siber Güvenlik. Biriminizin bir bölümünü de bu alan oluşturuyor. Bizim bu konuda ne gibi çözümlerimiz var? Siber Güvenlik çok önemli bir kategori. Buradaki ana odağımız Türk Telekom’un network güvenliğinden çok kendi dijital ürünlerimizin güvenliği tabii. Önce kendi ürünlerimizin güvenliğini garanti etmemiz lazım. Bu teknik kası oluşturunca başka tümB2B (firmadan firmaya), ve B2C (firmadan müşteriye) şirketlere, kendi güvenliğiniz için geliştirdiğiniz güvenlik ürünlerini satabiliyorsunuz. Amazon da biliyorsunuz web servis ürünlerini önce kendisi için geliştirdi. Sonra da büyük bir gelir kalemine dönüştürdü bu ürünleri. Türk Telekom’da biz bunu yapmaya TÜRK TELEKOM GÜNCEL I 35 34 I TÜRK TELEKOM GÜNCEL da öğretici. Mesela biz TAMBU’nun 2. sürümünde sesle yazmayı (voice typing) kaldırdık ve kullanıcıların %12’si AppStore’dan bize niye sesle yazmayı kaldırdınız diye sordu. TAMBU içerisinde en az kullanılan özelliklerden biri olduğu için kaldırmıştık. Ama gelen tepkiler bize bu konuda geri adımattırdı. Bu sabahmesela 11.00 - 11.05 arasında 5 dakika içerisinde 5000 kişi aynı anda sesle yazmayı kullanmış. Bu rakamları gerçek zamanlı görebiliyoruz. Örneğin öğlen saatlerinde aramamoturu kullanımı inanılmaz derecede artıyor. Bunu göz önünde bulundurarak yemek, alışveriş vb. gibi farklı uygulamaları entegre edebilirsiniz buraya. Ürün çıkarmak kadar, bu veriyi iyi okumak ve ürünü bu doğrultuda geliştirmek çok önemli. Kullanıcı deneyimi (UX) bu anlamda ürünün başarılı olmasında en önemli faktör. Tabii kullanıcı arayüzü (UI) de, örneğin ikonların nasıl tasarlandığı, açıklayıcı ve basit olması da önemli. Çok karmaşık tasarımlar genellikle başarısız oluyor. Yine kişiselleştirme de giderek önem kazanıyor. Netflix örneği çok başarılı bu anlamda. 50milyon müşterisi varsa 5 milyon tane farklı ara yüzü var. Size farklı bana farklı bir ara yüz geliyor. Biz de bu kapsamda TAMBU’da örneğin araç çubuğunu (toolbar) özelleştirmeyi planlıyoruz. Siz yemek seçeneklerini görmek isteyeceksiniz mesela bir başkası hareketli çıkartmaları görmek isteyecek orada. Kişiselleştirilebilir olacak. Aynı süreci LAFF’ta da planlıyoruz. En çok kullanılan kelimeler tamamlanacak mesela. Özetle burada ürünü çıkartmak kadar başarılı yaşatmak da önemli. Bunu gelire ve şirket için değere de dönüştürmek gerekiyor. Bunun için de elimizden gelen gayreti tüm ilgili birimlerimizle iş birliği içerisinde gösteriyoruz. Katkı sunan tüm arkadaşlara bu vesileyle bu değere ortak oldukları için teşekkür ediyorum. Son dönemde sizi dünyada en çok etkileyen yeni dijital ürünler ne oldu? Salesforce’un en son satın aldığı Tableau bence verinin ekonomik değerini ortaya koyan en önemli yatırım oldu. Datayı sizin için anlamlandıran ve görselleştiren bir şirket. Bu çok akıllı bir satın almaydı. TV, mobil TV’ye doğru kayıyor bir de. Yine bulut üzerinden oyunlar da üzerinde durulması gereken bir gelişme. Mobille oyunu birleştiriyor, donanım ekosistemini ortadan kaldırıyorsunuz. Bulut eksenli iş modelleri beni bu nedenle çok heyecanlandırıyor. Oyunda ise günlük oyunların pazar payını daha çok artıracağını söylemek mümkün. Hedefimiz önümüzdeki 3 yıl içerisinde 10-15 tane yeni ürün çıkartmak. Şu ana kadar 3 ürün çıkardık ama bu yeni organizasyonumuzla bunlara yeni başarı hikâyeleri ekleyeceğiz. Telekomünikasyon şirketleri sadece bağlantıyı sunduğu için verinin ekonomik değerini algılayamıyor. Biz günlük yaşamını kolaylaştıran, renk katan, eğlendiren dijital ürünlerimizle, verinin değerini bulmaya çalışacağız. Aslında en temel strateji bu. Röportaj DIJITAL ÜRÜNLER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDQyNTU=