Türk Telekom Güncel | Sayı 06

ürüne dönüştürelim. Ürün geliştirmede jenerasyon farklılığı ve beklentilerini öngörüyor muyuz? Tabii ki. Mesela ELEQ belli bir yaş grubuna 20-45 yönelik geliştirildi. Ama mesajlaşma uygulaması yazı yazabilen herkese açık. Genelde şunu gözlemliyoruz. 55 yaş üstü kullanıcılar sesle yazmayı seviyor. Mesela biz de TAMBU’ya sesle yazmayı bunun için getirdik. Bu sesli ara yüzün daha ön plana çıkacağını gösteriyor. Biz bunu öngördük ve TAMBU’ya da yerleştirdik. Bazı insanlar da sorduğum soru bu. Bunun cevabı son 3 yılda WhatsApp, Facebook, WeChat, Instagram oldu. Peki, önümüzdeki 5 yıl içerisinde nerede olacaklar? Bu soruya cevap bulduğunuzda ürün de çıkar. Yoksa diğer türlü, pazarı okumadan, insanları okumadan ürün çıkarırsanız, başarısız olur. Sizce nerede geçirecek peki insanlar zamanlarını? Bence mesajlaşma uygulamalarının değer önerisi daha yeni yeni ortaya çıkıyor. Yine klavye şu anda Google’ın da Microsoft’un da yatırım yaptığı bir konu mesela, hatta Çinlilerin de. Burada TAMBU vizyonunu da ortaya koyduğu için CEO’muz Paul Doany’e teşekkür ediyorum. Uluslararası vizyon budur tam günlük 3000 kişi Avrupa’dan yazıyor. Bir de pazar yeri anlamında da yeni ürünlerimiz de olacak. Hedefimiz önümüzdeki 3 yıl içerisinde 10-15 tane yeni ürün çıkartmak. Şu ana kadar 3 ürün çıkardık ama bu yeni organizasyonumuzla bunlara yeni başarı hikâyeleri ekleyeceğiz. Yeni geliştireceğimiz bir ürünü nasıl belirliyoruz? Hangi süreçlerden geçiyor? En kritik soru bu aslında. Tabii nihayetinde şirketimizin bir stratejisi var ve ürünlerimizin bu stratejiyle uyumlu olması gerekiyor. Bazen stratejik bazen de fırsatçı yaklaşıyoruz ama. Çünkü fırsatçı yaklaştığınız şey aslında pazarda yeni bir kategori de oluşturabilir. Orada da kaybetmemek ve hızlı olmak gerekiyor. Ama tabii nihayetinde telekomünikasyonun bir değer zinciri var. Değer zincirine uyumlu işler yapmanız gerek. Telekomünikasyon değer zinciriyle uyumlu olacak dijital ürünleri filtreliyoruz bu anlamda. İkinci olarak trendlere bakıyoruz. İnsanlar önümüzdeki 3 yıl içerisinde nerede zaman geçirecek? Her gün kendime TÜRK TELEKOM GÜNCEL I 33 32 I TÜRK TELEKOM GÜNCEL olarak. TAMBU’nun değer önerisi çok yüksek tam da bu yüzden. İnsanların gerçekten çok boş zamanı var artık ve teknolojinin gelişimiyle bu daha da artacak. İnsanlar sıkılıyor, eğlenmek istiyor. Son iki yılda sağlık (wellness) kategorisine yatırım zirve düzeyde. Şirketler insanların stres düzeyinin arttığını ve bunun da sağlığı etkilediğini görüyorlar. İnsanlar daha yalnız ve daha az hareket ediyor. Son iki yılda en hızlı büyüyen kategori sağlık. Bizim bunu okumamız gerekiyor ki yazmayı tercih ediyor bu nedenle hibrit bir arayüz oluşturduk. Amazon mesela Echo’yu getirdi, evlerin içine koydu. Birden ev telefonunu işlevini azaltacak bir hamle yaptı. Echo’yla ya da Apple’ın HomePod’uyla sesle konuşuyorsun artık. Bütün arayüz değişti birden. Bunu da daha iyi okuyabilmek lazım. Bir de stratejiler de artık çok hızlı değişmeli. Daha hızlı ve agresif olmalıyız. Globalde müthiş bir hız ve rekabet söz konusu çünkü. Teknoloji savaşlarını yeniden yaşayacağız gibi görünüyor yakın zamanda. Google-Yandex, son olarak ABD’nin Huawei’yle mücadelesi bunu gösteriyor. Bu daha da derinleşecek. Bizim bu alanda çok daha hızlı hareket etmemiz gerekiyor. Sadece şirket olarak değil ülke olarak da söylüyorum bunu. Türk Telekom da bu alanda Türkiye’nin itici gücü. Onun için TAMBU önemli bir ürün, sadece şirketimiz için değil ülkemizin inovasyonu açısından da önemli bir ürün. Çünkü klavye operatif sisteme en yakın ürün, teknik kaslarınızı geliştiren bir ürün. Orada sözlük var mesela. Sözlüğe siz sahipsiniz başkası değil. Bütün iletişim bunun üzerinden gidiyor. Ve senin TAMBU’nun yalnızca %50’si Türk Telekom’lu, %50’si diğer operatörlerden. Bu çok önemli. LAFF ve ELEQ de keza öyle. Bizim müşterilerimizi de aşan bir hedef kitlemiz var bu ürünlerde. Operatör bağımsız bir ekosistem oluşturalım mantığıyla ilerliyoruz. Röportaj DIJITAL ÜRÜNLER

RkJQdWJsaXNoZXIy NDQyNTU=