Türk Telekom Güncel | Sayı 06
2019 İlk Çeyreğinin Tambu Verileri TAMBU bence çok başarılı bir ürün oldu. Geçtiğimiz yıl TAMBU içeriklerinin gönderilme sayısı 200milyonu buldu. Bu gerçekten çok ciddi bir rakam. TAMBU’nun günlük aktif etkileşim ve kullanım sayılarının sağlıklı bir şekilde büyümesini garantilemeliyiz. Bu neye bağlı? Yerel içeriklerin daha da zenginleştirilip Türkiye’deki vatandaşların bunu kullanmasını sağlayarak. Geçtiğimiz Ramazan Bayramı için TAMBU’da özel hareketli çıkartmalar hazırladık. Bunların etkileşimleri 5 gün içerisinde 100 binleri aştı. Demek ki kullanıcı yerli ve milli içeriğe pozitif tepki gösteriyor, seviyor ve kullanıyor. Kendi kültürüyle uyumlu bir içerik olursa ve dünya çapında çizgilerde kaliteye sahipse paylaşıyor. Bu bizim TAMBU’daki en büyük öğrenimimiz, kazanımımız. Bunu anlık mesajlaşma uygulamamız LAFF’a da taşıyacağız. TAMBU’nun gerçek anlamda uluslararası bir klavye olmasını garanti edeceğiz. Marka iş birlikleri yapacağız. Anneler Günü’nü neden bir marka sahiplenmesin örneğin? Yine oyunlaştırmayı da katacağız. TAMBU’da kelime yarışmamız olacak. pay almanız gerekiyor. İletişimin veriye kaydığı bir dünyada dijital ürün veya mobil uygulama yapmazsınız sadece bağlantı sunan bir yapıya indirgenirsiniz. Tabii bu da stratejik bir karardır. Ama değer veride dolaşıyor. Verinin değeri ekonomik bir değer aslında. Şimdi mesela TAMBU’da insanlar bir duyguyu paylaşıyor ya da bir konuyu tartışıyor. Eğer o konunun bir ekonomik değeri varsa ben bunu yakalayabilirim. Telekomünikasyon şirketleri sadece bağlantıyı sunduğu için verinin ekonomik değerini algılayamıyor. Biz şimdi bu dijital ürünlerle, tüketiciye günlük yaşamını kolaylaştıran, renk katan, eğlendiren ama tabii ki faydalı, pozitif uygulamalarla yaklaşacağız, amacımız o. Tabii tamamen regülatif izinler çerçevesinde o verinin değerini bulmaya çalışacağız. Aslında en temel strateji bu. Şimdiye kadar geliştirdiğimiz ürünler, TAMBU, ELEQ ve son olarak LAFF nasıl bir yankı buldu? Bu ürünler için belirlediğimiz hedeflerde neredeyiz? Şimdi yerli dijital klavyemiz oldu. Oradaki o bilgi ve tecrübeyi Echo ürününe taşıyabildi. İşte bu kültürü yakalamamız lazım. Yani başarı ve başarısızlığı birlikte değerlendirip, bütüncül olarak nereye gidiyoruz buna bakmamız lazım. Dijital ürünlerimiz genel olarak hangi yelpazede oluşuyor? Özel olarak odaklandığımız alanlar neler? İletişim çok önemli. Mesajlaşma, klavye, aslında iletişimle ilgili her şeyi telekom şirketlerinin sahiplenmesi gerektiğini düşünüyorum. Videolu iletişim de dâhil buna. Geçenlerde Zoom Video Communications isimli bir şirket borsaya açıldı. Bu, aslında 14 kişinin kurduğu 15 milyarla borsaya açılan bir şirket, dün itibariyle 24 milyar dolarlık bir şirket haline geldi. Şimdi biz telekomünikasyon sektöründeyiz. İşimiz iletişim. Biz bunu neden replike edemeyelim? Bence bu soruyu sormamız gerekiyor. İletişim kategorisinde bizim fark yaratabilecek ürünlerle piyasaya girmemiz lazım. Yani tamam bugünWhatsApp, Viber, Telegram var ama bizde de bu ürünlerin olması gerekiyor. Bunun pek çok nedeni var. Öncelikle pazarda bir TÜRK TELEKOM GÜNCEL I 31 30 I TÜRK TELEKOM GÜNCEL Mesajlaşma uygulamamız LAFF’ın da değer önerisi büyük olacak. Orada da farklı bir strateji uygulayacağız. Türkiye’nin sosyal mesajlaşma uygulaması olacak. LAFF’ın temelleri aslında Wirofon mesajlaşma platformunun da mimarı olan ekibimizle birlikte, tüm dünya trendlerini inceleyerek hem küresel hem de kendi kültürümüze hitap edecek, tüm mobil platformlarda kullanılabilecek evrensel bir anlık iletişim uygulaması olarak atıldı. Bu aslında telekomünikasyonun ana kategorisi. Biz buna sosyal öğeleri ekleyeceğiz, daha eğlenceli hale getireceğiz. Oradan insanlar temel ihtiyaçlarını karşılayabilmeli. Pazar yeri modeliyle WeChat gibi taksi çağırma, para gönderme vb. yapabilmeli. Mesajlaşma insanların çok uzun zaman geçirdiği bir yer olduğu için orada pek çok ihtiyacını karşılayabilmesini sağlamak lazım. Biz, aynı zamanda bu ürünleri Türkiye’nin yanında bölgeye de yaymayı hedefliyoruz. LAFF’a mesela bu nedenle biraz daha küresel bir isim verdik. LAFF tuttuğunda bunu herkes kullanabilir. TAMBU’da mesela Toplam 8,7 milyon defa indirildi ve 1.1 milyar defa kullanıldı. App Annie verilerine göre son bir sene içerisinde Türkiye’deki çok indirilen klavye uygulaması oldu. Akıllı klavyeler arasında öncü ve yenilikçi araç çubuğu 17,7 milyar defa görüntülendi. Tambu içeriği (orijinal çıkartmalar, Tivibu Gif, atasözleri, Unicode emoji, yerel temalar) 200 milyon kere keşfedilip paylaşıldı. TAMBU’nun en fazla indirildiği şehirler İstanbul, Ankara ve İzmir oldu. En çok tercih edilen tema 1,2 milyon kişinin yüklediği ‘Ay-Yıldız’ teması oldu. Son 3 ayda en çok sevgi içerikli çıkartmalar paylaşıldı; 100 binden fazla seni seviyorum paylaşıldı. 10 bin kere “Seni lahmacundan daha çok seviyorum” çıkartması gönderildi TAMBU uygulaması (toolbar, keypad ve main app) üzerinden toplamda 40,8 milyar etkileşim sağlandı. 8,7 milyon 17,7 milyar Röportaj DIJITAL ÜRÜNLER
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDQyNTU=